Spara, ändra och ta bort filter
Alla exempel är tagna från Dataöversikten i Net-Klient Individen men kan tillämpas även på Dataöversikten i Net-Klient Statistik & analys även om innehållet där ser något annorlunda ut.
Spara ett filter
När man har ett filter man vill kunna använda fler gånger kan man spara det till databasen. Man sparar ett filter genom att klicka på knappen 'Spara filter'. En dialog dyker upp där man får ange ett namn på sitt filter och även om filtret ska vara tillgängligt endast för en själv eller för alla i verksamheten. När filtret har sparats i databasen dyker det upp i listrutan under knappen 'Öppna filter'.
Filtret kommer att vara tillgängligt under det alternativ man valt att spara det som, 'Mina egna' eller 'Min verksamhet' |
Ta bort ett filter
Det går endast att ta bort de filter man själv skapat. Man tar bort ett filter genom att klicka på papperskorgen efter filtrets namn i listrutan under knappen 'Öppna filter'.
Ändra i ett befintligt filter
Det går inte att ändra i ett befintligt filter. Man får istället spara det som ett nytt filter och eventuellt ta bort det ursprungliga filtret.
Om man till exempel vill ändra något i ett av de fasta filtren går det bra att göra det och sen kan man spara sina ändringar i ett nytt, eget filter. Nedan ses det fasta filtret 'ASI Grund saknar uppföljning senaste 9 månaderna (öppna ärenden)' under 'Kvalitetsgranskning' i listan under 'Öppna filter' i fliken 'Ärende'.
Det går bra att lägga till eller ta bort rader och sedan spara det till ett nytt filter. Nedan har en rad lagts till och nu filtreras alla öppna ärenden som har ASI Grund men saknar både ASI Uppföljning och Ubåt senaste 9 månaderna fram och man kan spara det i sina egna filter. Det ursprungliga filtret påverkas inte.